موسسه حقوقی حق پویان تبریز

ادعاي پرداخت مهريه از طرف شوهر

ادعاي پرداخت مهريه از طرف شوهر

پیگیری و مشاهده جواب سوالدسته بندی: خانوادهادعاي پرداخت مهريه از طرف شوهر
مخفی 6 سال قبل

با سلام و احترام
شوهرم به نام من حساب باز كرده و مبالغي رو واريز و بعد توسط من برداشت ميكنه، ميخواستم بدونم بعدا ميتونه ادعا بكنه كه اون مبالغ رو بابت مهريه به من پرداخت ميكرده؟
خيلي ممنون

1 پاسخ
Admin عضو سایت 5 سال قبل

کاربر محترمه سلام
 
ماده ۲۶۵ قانون مدنی مقرر کرده است: « هر کس مالی به دیگری بدهد ظاهر، در عدم تبرع است بنابراین اگر کسی چیزی به دیگری بدهد بدون این که مقروض آن چیز باشد می‌تواند استرداد کند. »
یعنی این که پرداخت پول به دیگری اماره نشانه مدیون بودن پرداخت کننده است و در مقام پرداخت دین، پول را به حساب دیگری پرداخت کرده است.
ماده ۲۸۲ قانون مدنی نیز مقرر کرده است: « اگر کسی به یک نفر دیون متعدده داشته باشد، تشخیص این که تأدیه از بابت کدام دین است با مدیون می‌باشد. »
در این جا اگر زوجه نتواند دلیل و مدرکی ارائه کند که واریز پول ها از چه بابت بوده است شوهر می تواند از مواد قانونی مذکور بهره بگیرد و آن را بابت مهریه محاسبه کند. در این خصوص نشست قضایی برگزار شده است که به اتفاق آراء نظر قضات و کمیسیون مربوطه چنین بوده است که مطابق ماده ۲۶۵ و ۲۸۲ قانون مدنی ادعای زوجه خلاف ظاهر است و او باید اثبات کند که وجوهی که به وی داده شده است هبه بوده و مهریه نبوده است.