موسسه حقوقی حق پویان تبریز

مراحل ثبت شرکت

شروع کردن یک کسب‌و‌کار جدید نیازمند یک طرح کسب‌وکار و برنامه‌ریزی‌های دقیق مالی است. در ایران شرکت‌ها با اهداف متفاوتی تأسیس می‌شوند. اولین دسته مربوط به افرادی است که نوآوری جدیدی در شیوه‌ی کسب‌و‌کار خود ندارند و با یک هدف مشخص و از پیش تعیین‌شده مانند واردات به فعالیت می‌پردازند. اما دسته‌ی دوم متعلق به افرادی است که می‌خواهند از طریق ارائه‌ی یک ایده‌ی جدید و تولید محصول مشکلات دیگران را حل کنند یا اینکه با راه‌اندازی یک سایت اینترنتی اقدام به کسب درآمد می‌کنند. این افراد بعد از شناسایی نیازهای بازار استارتاپ خود را رشد می‌دهند. اگر نتوانند نتیجه‌ی موردنظرشان را بگیرند، از ادامه‌ی مسیر صرف نظر می‌کنند؛ اما در غیر این ‌صورت هر دو مدل کسب‌وکار برای گسترش کارهای خود و قانونی شدن فعالیت‌هایشان باید اقدام به ثبت شرکت کنند. همان‌طور که می‌دانید، شرکت‌های مختلفی در ایران وجود دارند. ما در مقاله‌ی انواع شرکت‌ در ایران و مدارک لازم برای ثبت هرکدام به‌تفصیل در مورد هرکدام از آن‌ها توضیح داده‌ایم. در این مقاله‌ی زومیت نیز قصد داریم مراحل ثبت یک شرکت را بررسی کنیم.
این روزها ثبت کردن یک شرکت مانند گذشته سخت نیست و با توجه به الکترونیکی شدن روند کارها، خودتان بدون نیاز به مؤسسات ثبت شرکت می‌توانید کارهای مربوطه را انجام دهید.
مرحله‌ی اول: پیدا کردن شریک خوب
اولین قدم برای ثبت شرکت پیدا کردن شریک مناسب است. زیرا حداقل تعداد شرکا برای ثبت شرکت‌ با مسئولیت محدود ۲ نفر و شرکت‌ سهامی خاص و عام ۳ نفر است. از آنجایی که مسئولیت و حق رأی سهامداران با توجه به سرمایه‌ی اولیه‌شان تعیین می‌شود پس بهتر است فردی را انتخاب کنید که به او اعتماد کامل دارید و هدفتان از راه‌اندازی کسب‌و‌کار یکسان باشد.
مرحله‌ی دوم: ثبت نام در سامانه‌ی ثبت شرکت
برای ثبت‌نام اینترنتی به سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری مراجعه کنید. بعد از انتخاب پذیرش تأسیس باید فرم آن را با دقت کامل پر کنید. در مرحله‌ی اول که عنوان آن «اطلاعات متقاضی» است، باید مشخصات خودتان را وارد کنید و سپس وارد گام بعدی شوید.
مرحله‌ی سوم: انتخاب نام مناسب برای شرکت
در این مرحله که «نام‌های درخواستی» نام دارد، شما باید اسامی مورد نظر خود را بدون ذکر کلمه‌ی «شرکت» در ابتدای آن‌ها وارد کنید. شما مجاز هستید ۵ نام شرکت را به ترتیب اولویت مورد نظر خود در فرم وارد کنید تا نهایتا یکی از آن‌ها انتخاب شود. بایدها و نبایدهای زیادی برای انتخاب نام وجود دارد که می‌توانید فرم مربوط به توضیحات آن را از همین قسمت دانلود و مطالعه کنید. در پایان این مرحله یک شماره پیگیری به شما داده می‌شود که بعدا می‌توانید از طریق این شماره وضعیت ثبت شرکت خود را در سامانه پیگیری کنید.
مرحله‌ی چهارم: مشخص کردن مدت و موضوع فعالیت شرکت
شما در این گام یعنی «مدت و موضوع فعالیت» باید موضوع اصلی فعالیت شرکت و مدت آن را با انتخاب گزینه‌ی محدود و نامحدود مشخص کنید. قبل از پر کردن این موارد با شرکای خود در مورد این موضوع صحبت کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. برای انتخاب موضوع فعالیت باید روی گزینه‌ی افزودن موضوع فعالیت کلیک کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، می‌توانید یکی از موضوعات تعریف‌شده در سامانه را انتخاب کنید. فراموش نکنید که یک سری از فعالیت‌ها به اخذ مجوز احتیاج دارند. لیست این فعالیت‌ها نیز در همین تب برای دانلود گذاشته شده است. چنانچه فعالیت شما با یکی از موارد این لیست مطابقت داشته باشد باید برای اخذ مجوز آن اقدام کنید. اگر فعالیت موردنظرتان در لیست پیشنهادی سامانه قرار نداشت می‌توانید خودتان در قسمت شرح فعالیت این موضوع را توضیح دهید.
مرحله‌ی پنجم: وارد کردن آدرس شرکت
این مرحله «اطلاعات مرکز اصلی» نام دارد و همان‌طور که از نامش پیدا است، باید با آدرس شرکت پر شود. بعد از نوشتن کد پستی و زدن «دریافت نشانی کد پستی از اداره‌ی پست»، آدرس به‌طور خودبه‌خود در سطر زیرین وارد می‌شود. اگر هنوز اقدام به اجاره‌ یا خرید محل مورد نظر خود نکرده‌اید هیچ جای نگرانی نیست. می‌توانید آدرس محل سکونت خود یا یکی از شرکا را وارد کنید. فقط به یاد داشته باشید که در آینده تمام مدارک از طرف سازمان ثبت شرکت‌ها به این آدرس برایتان ارسال خواهد شد.
مرحله‌ی ششم: مشخص کردن سرمایه‌ی اولیه
این مرحله «سرمایه‌ی شخص حقوقی» نام دارد. شرکت‌های مسئولیت محدود باید حداقل سرمایه‌ی مورد نظر خود و شرکت‌های سهامی باید تعداد سهم و ارزش اسمی آن را در این مرحله وارد کنند. حداقل سرمایه برای تأسیس یک شرکت با مسئولیت محدود مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است.
مرحله‌ی هفتم: وارد کردن نام شرکا
مرحله‌ی ششم این لیست «اشخاص» نام دارد و باید با نوشتن اسامی و شماره ملی شرکای شرکت تکمیل شود. چنانچه تعداد شرکا بیش از ۱۵۰ نفر باشد، باید لیستی را که در این قسمت از سایت گذاشته شده است، دانلود و تکمیل کنید و به همراه مدارک مورد نیاز به واحد ثبتی مربوطه پست کنید. برای ادامه دادن مرحله‌ی ثبت‌نام و رفتن به مرحله‌ی بعد باید نام حداقل یکی از شرکا را وارد کنید.
مرحله‌ی هشتم: مشخص کردن سمت اشخاص
در مرحله‌ی «سمت اشخاص» شما باید سمت مورد نظر (مانند مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و …) و تاریخ شروع فعالیت‌های آن‌ها را وارد کنید.
مرحله‌ی نهم: وارد کردن سهام اشخاص
درنهایت در این مرحله با انتخاب نام هر یک از شرکا باید میزان سهام یا سرمایه‌شان را مشخص کنید.
مرحله‌ی دهم: مشخص کردن ارتباط بین اشخاص
اطلاعات مربوط به نماینده‌ی شرکت و اختیارات آن در این قسمت باید تکمیل شوند.
مرحله‌ی یازدهم: ثبت شعب شرکت
اگر می‌خواهید برای شرکت خود شعبه ثبت کنید باید اطلاعات مربوطه را در این قسمت وارد کنید. سمت‌ها در شعب مربوطه در مرحله‌ی بعد مشخص می‌شوند. برای انتخاب نام شعبه نباید از نام شرکت اصلی و کلمه‌ی «شعبه» استفاده کنید. اگر در حال حاضر قصد ثبت شعبه ندارید، می‌توانید از این مرحله عبور کنید.
مرحله‌ی دوازدهم: انتخاب روزنامه‌ی سالی/مالی
روز و ماه سال مالی خود را در این قسمت وارد کنید و سپس روزنامه‌ی مؤسسه یا شرکت خود را از لیست اسامی موجود انتخاب کنید.
مرحله‌ی سیزدهم: وارد کردن متن صورت‌جلسه
در فرم این مرحله و طبق توضیح سایت باید صورت‌جلسه مؤسسین، هیئت مدیره یا رکن اداره‌کننده‌ی متناظر با نوع شخصیت حقوقی انتخابی را به‌طور کامل تایپ کنید.
مرحله‌ی چهاردهم: اظهارنامه /تقاضانامه
متن اظهارنامه یا تقاضانامه‌ی خود را در این قسمت وارد کنید.
مرحله‌ی پانزدهم: تکمیل اساسنامه
در این مرحله و با زدن «دریافت متن اساسنامه» فرمی برای شما ظاهر می‌شود که بر اساس اطلاعات واردشده در قسمت‌های قبلی تکمیل شده است. اگر اشتباهی در پر کردن قسمت‌های قبلی وجود داشته باشد، می‌توانید به گام مربوطه مراجعه و آن‌ها را اصلاح کنید. همچنین یک سری قوانین در پایین آن ذکر می‌شود که بهتر است آن‌ها را دقیقا مطالعه کنید.
مرحله‌ی شانزدهم: تکمیل شرکت‌نامه
این مرحله مانند مرحله‌ی قبل است و با زدن «دریافت متن شرکت‌نامه» متن آن در کادر پایینی ظاهر می‌شود و قابل تغییر دادن است.
مرحله‌ی هفدهم: تکمیل خلاصه اظهارنامه/تقاضانامه
این مرحله نیز مانند ۲ مرحله‌ی قبل است و در آن نوشته شده است که اگر اطلاعات و مدارکتان کامل باشد و قابلیت صدور آگهی داشته باشد، منجر به آگهی خواهد شد.
مرحله‌ی هجدهم: تکمیل مدارک
مدارک ثبت شرکت عبارتند از:
  • دو نسخه شرکت‌نامه تکمیل‌شده
  • دو نسخه تقاضانامه تکمیل‌شده
  • دو نسخه اساسنامه تکمیل‌شده
  • اصل مجوز فعاليت از مراجع ذی‌ربط در مواردی که ثبت موضوع نياز به مجوز داشته باشد
  • تصوير برابر با اصل مدارک احراز هويت کليه شرکا و مديران و هیئت نظارت، در صورت داشتن هيئت نظارت (در مواردي که تعداد شرکا بيش از ۱۲ نفر باشند.)
  • اصل گواهي عدم سوءپيشينه جهت اعضاء هیئت مديره و مديرعامل
  • دو نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسین
  • اصل وکالت‌نامه وکيل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکيل صورت پذيرد
  • ارائه اقرارنامه مدیران و بازرسان
چنانچه این مدارک را تکمیل کرده‌اید، تیک تأیید مدارک مورد نیاز را زده و پذیرش نهایی را بزنید.
مرحله‌ی پایانی: پست کردن مدارک
در نهایت بعد از پر کردن فرم‌های بالا باید کلیه‌ی مدارک لازم را آماده کنید، به امضای همه‌ی شرکا برسانید و برای اداره‌ی ثبت شرکت‌ها در تهران و از طریق پاکت‌های مخصوص ارسال کنید. شما می‌توانید وضعیت پرونده‌ی خود را از طریق کد رهگیری که در ثبت‌نام اینترنتی به شما اختصاص داده شده است از طریق سامانه پیگیری کنید. بعد از گذشت مدت‌زمان مشخص شده و بررسی مدارک، ۳ حالت پیش می‌آید:
۱- رد شدن پرونده
اگر مدارک شما دارای ایراداتی باشد که قابل برطرف کردن نباشند، شرکت شما قابلیت ثبت شدن ندارد و در این دسته قرار خواهد گرفت. در چنین شرایطی شما باید دوباره مراحل بالا را تکرار و اقدام به اخذ کد رهگیری جدید کنید.
۲- ناقص بودن پرونده
این حالت زمانی رخ می‌دهد که مدارک شما دارای نقص باشد؛ اما این نقص‌ها قابل برطرف شدن باشند. شما باید طبق ابلاغیه‌ای که برایتان ارسال می‌شود نسبت به رفع نقص مدارک خود اقدام کنید.
۳- صدور آگهی
در چنین شرایطی یعنی اداره‌ی ثبت شرکت‌ها با درخواست شما موافقت کرده است و شما باید برای صدور آگهی اقدام کنید. البته پیش از آن باید به‌صورت حضوری به اداره‌ی ثبت شرکت مراجعه و پس از امضای دفاتر مدارک خود را دریافت کنید. درنهایت باید به سایت روزنامه رسمی شرکت مراجعه کنید و پس از پرداخت هزینه‌های لازم، آگهی تأسیس خود را در روزنامه رسمی کل کشور درج کنید. بعد از چاپ روزنامه رسمی باید دفاتر پلمپ تجاری یعنی دفتر کل و روزنامه‌ی شرکت را دریافت کنید. تا چند ماه بعد از تاریخ ثبت شرکت نیز فرصت دارید تا نسبت به تشکیل پرونده‌ی مالیاتی اقدام و کد اقتصادی اخذ کنید.