برند یک نام، نشانه، شرایط، نماد، طرح یا ترکیبی از تمام این موارد می باشد که نشان دهنده تولید کننده یا فروشنده محصول یا خدمات می باشد+. برای مشتری برند بخش ضروری یک محصول می باشد و برندینگ می تواند به محصول ارزش اضافه کند. به عنوان مثال، بیشتر مصرف کنندگان شیشه عطر White Linen را به عنوان یک نام تجاری با کیفیت بالا و یک محصول گران قیمت می شناسند. اما عطر مشابه آن در یک شیشه بدون مارک به عنوان یک محصول با کیفیت پایین تر در نظر گرفته می شود، حتی اگر رایحه مشابهی داشته باشند.
اکنون برندینگ آنقدر قوی شده است که مردم به ندرت به سراغ محصولات بدون برند می روند. نمک در بسته بندی دارای برند عرضه می شود، آجیل و تنقلات با برچسب توزیع کنندگان مختلف بسته بندی می شوند، و قطعات خودرو مانند تایرها، شمع ها، فیلترها با نام های تجاری مختلفی تولید می شوند که با سازنده خودرو متفاوت می باشند. حتی سبزیجات، میوه و گوشت هم امروزه در قالب یک نام تجاری به بازار عرضه می شوند.
برندینگ می تواند به روش های متفاوتی به نفع خریداران باشد. برندها به مصرف کنندگان کمک می کنند تا محصولاتی که احتمالاً از آن سود می برند را شناسایی کنند. برندها همچنین نشاندهنده کیفیت محصولات و خدمات به خریداران می باشد. خریدارانی که همواره برند یکسانی خریداری می کنند، می دانند که در هر بار مصرف از ویژگی ها، مزایا و کیفیت یکسانی بهره می برند. فروشندگان نیز می توانند مزایای متعددی از برندینگ داشته باشند.
نام تجاری به مبنایی تبدیل شده است که در آن می توانید سناریوی کلی درباره کیفیت های خاص محصول یا خدمات ایجاد کنید. نام تجاری محصول پر فروش و نشان تجاری تولید کننده برای ویژگی های منحصربفرد محصولی که ممکن است به وسیله رقبا کپی برداری شوند، حمایت قانونی ارائه می دهد. برندینگ همچنین در بخش بندی بازارها برای فروش نقش دارد. به عنوان مثال، ژنرال میلز می تواند برندهای مختلفی مانند برندهای Cheerios، Wheaties، Total، Kix، Golden Grahams، Trix و سایر برندهای غلات صبحانه را ارائه دهد، سیاست کاری آنها این نیست که فقط یک محصول عمومی برای تمام مصرف کنندگان داشته باشند.
در نتیجه، متمایز ترین مهارت بازاریابان حرفه ای، توانایی آنها برای ایجاد و مدیریت برندها می باشد. ایجاد و مدیریت برندها مهمترین وظائف بازاریابان می باشند. برندینگ ابزار قدرتمندی برای محصولات و خدمات می باشد. مشتریان با محبوب ترین برندهای خود ارتباط برقرار می کنند و وفاداری زیاد خود را با خریدن این محصولات نشان می دهند. به همین دلیل، در حال حاضر، افراد آگاهی بیشتری نسبت به برند دارند و بدون شک برندینگ نقش حیاتی در فرایند تصمیم گیری خرید خریداران دارد.